Stunt tegen de btw-verhoging op Prinsjesdag: Monstercoalitie rolt meterslange ā€˜kassabon voor de samenlevingā€™ uit

Foto bij museum Huis van het Boek, gemaakt door Jitske Nap.

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert actie tegen de Prinsjesdagplannen. Aan twee locaties die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de Koninklijke stoet, is vlak voor het langstrekken van de koets een ā€˜kassabon voor de samenlevingā€™ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en museum Huis van het Boek is in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiĆ«le gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Op de vroege ochtend van 17 september maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens het langstrekken van de koets wordt eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis. Splinter Chabot is schrijver en was hierbij aanwezig: ā€œDeze bon presenteert de krankzinnige plannen van het kabinet om de btw te verhoging op kunst, cultuur, theaters, sportscholen, hotels, boeken en media. En dat gaat grote gevolgen hebben. Als deze btw-verhoging doorgaat betekent dat ook dat er 4 miljoen boeken minder worden verkocht en gelezen. We hebben een paar weken geleden gejuicht om onze Olympisch kampioenen, maar de kampioenen van de toekomst kill je hiermee. Dit is de rekening die Nederlanders moeten betalen.ā€

Jefferson Yaw Frempong-Manson is artiest en was ook aanwezig: ā€œIk denk dat cultuur voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk moet blijven. Als deze btw-verhoging doorgaat heb ik minder geld om mijn muziek te kunnen maken. Maar ook voor de jongeren die tickets willen kopen voor mijn shows, het zou doodzonde zijn als mensen hun kaartjes niet meer kunnen betalen.ā€

Jan Akkermans (hotelier). ā€œDe btw-verhoging maakt hotelovernachtingen duurder en zorgt ervoor dat een weekendje weg voor veel Nederlanders straks onbetaalbaar wordt. Toeristen wijken hierdoor uit naar goedkopere alternatieven in BelgiĆ« en Duitsland, wat een flinke klap is voor het toerisme in de grensregio’s.ā€

Thomas Drissen (De Creatieve Coalitie): ā€œHet werk van kunstenaars, acteurs, muzikanten, schrijvers, fotografen bevordert ons inleveingsvermogen in de ander. Het ontmoedigen van hun werk is daardoor niet alleen een slecht idee, het is een asociaal idee. Het maakt de samenleving schofteriger.ā€

Marit Bouwmeester (Olympisch kampioen zeilen): ā€œIk gun dat ieder kind kan sporten. Dat sport voor alle kinderen en jongeren toegankelijk en betaalbaar is. Daarom roep ik het kabinet met klem op: laat de volgende generatie ook het plezier van sport ervaren. Echt, het is tĆ© belangrijk.ā€

Ook Mohammed Mohandis (GL/PvdA en Ines Kostić (PvdD) hadden zich aangesloten bij de actie van #geenhogerebtw, evenals Rob Jetten (D66): ā€œHet kabinet heeft zonder enige visie deze btw-verhoging doorgevoerd, maar die raakt ondernemers, de cultuursector en de sport. Terwijl al deze dingen juist het leven draaglijker, gezonder en leuker maken.ā€

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders
De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor welzijn, welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten ’92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: “Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in diens portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.” Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiĆ«le positie van vele sectoren ondermijnt. “Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal.”

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzpā€™ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De prijsverhoging zal ertoe leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

De #geenhogerebtw alliantie wordt mogelijk gemaakt door:

KNVB, NOC*NSF, De Creatieve Coalitie, Kunsten ā€™92, CPNB, Koninklijke Horeca Nederland, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders en Vereniging van Evenementenmakers VVEM.

De #geenhogerebtw alliantie wordt o.a. gesteund door:
ACT Acteursbelangen, Auteursbond (Scenarioschrijvers), BAM! popauteurs, BBK, BCMM, Belangenvereniging Buitentheater, BiMpro, BNI, BRAM, BvOI, CineSud, Circuspunt, Creative Works regio Zwolle, CultuurConnectie, Dansbelang, Dansondernemers, DDG Dutch Directors Guild, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, DuPho, EGTA, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, FNV Horecabond, Gehrels Muziekeducatie, Goede Doelen Nederland, Instrument Inventors Initiative (III), Koornetwerk Nederland, Koninklijke Boekverkopersbond, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, KVGO, Mediafederatie, Mooiedingenmakers, Museumvereniging, NAA Nederlandse Agenten Associatie, NBF, NCE, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), New Noardic Wave, Nieuw Geneco, NSC, NVvT, NVZ, Platform ACCT, Platform Aanvang!, Platform BK, PvFM, Samen1Stem, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VCA, VCTN, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VNJJ (Vereniging Nederlandse Jazzpodia en Jazzfestivals), Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), VOB, VONKC, VPT Vereniging voor Podiumtechnologie, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, VvNO, VLS, World Music Forum.

Foto door Jitske Nap
Foto door Jitske Nap
Foto voor museum Huis van het Boek gemaakt door Jitske Nap. Van links naar rechts: Lodewijk Klootwijk, Astrid Weij, Willem Westerman, Anne Marie van Duivenboden, Martijn David, Jacqueline Dersjant, Marit Bouwmeester, Jan Akkermans, Splinter Chabot, Yoeri Meessen, Jefferson Yaw Frempong-Manson.
Foto door Jitske Nap
Foto door Jitske Nap
Foto door Jitske Nap
Foto door Jitske Nap
Foto door Jitske Nap